Toernooireglement
Toernooi-
reglement

Registratie en deelname
Artikel 1
De registratie van een team is definitief wanneer de betaling van de bijdrage per team is ontvangen door de Festivalorganisatie.
Artikel 2
Op basis van informatie bekend bij de Festivalleiding en Wedstrijdleiding (voornamelijk de ranking van voorgaande jaren) wordt een “plaatsing” gemaakt die wordt gebruikt om de poule-indeling voor zaterdag te bepalen. Teams hebben de mogelijkheid om aanvullende informatie beschikbaar te stellen aan de Festivalleiding en Wedstrijdleiding tot 2 weken voor aanvang van het toernooi. Dit kan belangrijk zijn bij het bepalen van deze plaatsing. De beslissing van de Festivalleiding en Wedstrijdleiding is bindend.
Artikel 3
Bij aankomst op Ameland moet de teamcaptain of teammanager zich voor vrijdagavond 22:00 uur melden bij de Festivalleiding bij de festivalreceptie op het festivalterrein. Zowel de Festivalleiding als de Wedstrijdleiding zijn vanaf vrijdag 14:00 uur aanwezig op het festivalterrein. Teams ontvangen een wedstrijdbal en andere relevante informatie voor het soepele verloop van het toernooi.
Artikel 4
Op wedstrijddagen moet de teamcaptain of teammanager zich minstens een half uur voor aanvang van de eerste wedstrijd van de desbetreffende wedstrijddag melden bij het Veldhoofd in het geval er omstandigheden zijn die het wedstrijdschema kunnen beïnvloeden.
Teams die op zondag niet willen deelnemen moeten dit op zaterdag voor 17:30 uur melden bij de Wedstrijdleiding. Dit moet worden gemeld bij de cabine van de Wedstrijdleiding, het is niet voldoende om (alleen) een Veldhoofd te informeren.
Artikel 5
Teams moeten bij registratie van het team bij de Festivalorganisatie de naam en het telefoonnummer van de officiële vertegenwoordiger van hun team opgeven. Dit moet een persoon zijn die fysiek aanwezig is op Ameland. Indien nodig zal de Festivalleiding en/of de Wedstrijdleiding communiceren met deze specifieke persoon.
Deelname
Artikel 6
Het team moet deelnemen in de klasse waarvoor het zich heeft ingeschreven of gekwalificeerd. Voor deelname in de categorie Veteranen moeten alle spelers bij de start van het toernooi minimaal 35 jaar oud zijn. Hierop worden geen uitzonderingen toegestaan door de Wedstrijdleiding.
Het is niet mogelijk om tijdens het festival van competitie te wisselen tenzij goedgekeurd door de Wedstrijdleiding. Dit geldt specifiek voor de classificatie van het team voor het zondagschema.
Artikel 7
Een team, haar supporters en andere belangstellenden zijn op het festival aanwezig op eigen risico. Ongevallen of schade voortvloeiend uit deelname aan de rugbywedstrijden, het aanwezig zijn op het festivalterrein of veroorzaakt door reizen van en naar het festival zijn voor eigen rekening en risico. De Festivalorganisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade.
Artikel 8
Instructies van de Festivalleiding, Wedstrijdleiding en/of Veldhoofden moeten direct worden opgevolgd, ze zijn in het belang van het soepele verloop van het Festival en het toernooi.
Artikel 9
Een team moet zich minstens 5 minuten voor de wedstrijd waarin zij deelnemen melden bij de Veldbeheerder die aanwezig is naast het speelveld. Indien teams zich meer dan 2 minuten te laat melden na de vastgestelde aanvangstijd, zal het veldhoofd de wedstrijd met een score van 30 – 0 in het voordeel van de tegenstander als verloren verklaren (6 5-punten tries), het eindbesluit ligt bij de Wedstrijdleiding.
Artikel 10
Identificeerbare shirts (bijvoorbeeld met rugnummers) worden ten zeerste aanbevolen in alle categorieën.
Artikel 11
Een maximum van 12 spelers per team mag worden opgesteld in een wedstrijd, tenzij anders bepaald of toegestaan door de Wedstrijdleiding. Een team moet echter voor elke wedstrijd de scheidsrechter informeren welke 12 spelers aan de wedstrijd deelnemen. Een maximum van 12 spelers mag per wedstrijd worden opgesteld die daadwerkelijk spelen (7 op het veld en 5 wissels). Dit geldt voor de categorieën Heren en Dames. Voor Veteranen zijn 2 extra spelers toegestaan (7 op het veld en 7 wissels).
Artikel 12
Het wisselen van spelers gebeurt als zogenaamde ‘rolling subs’.
Alleen tijdens finales kan een speciaal wisselbord worden gebruikt. De speler moet dan het veld verlaten tussen de markeringen aangegeven door de official aan de zijlijn op de middenlijn. Een wisselspeler mag het wisselbord overhandigen wanneer de vertrekkende speler daadwerkelijk de zijlijn is gepasseerd tussen de markeringen.
Artikel 13
De scheidsrechter bepaalt op basis van blessuretijd of het spel wordt voortgezet zoals vastgelegd in de spelregels. Het fluitsignaal van de scheidsrechter signaleert het einde van de wedstrijd en geeft dit aan het veldhoofd aan.


Ranking
Artikel 14
In de groepswedstrijden krijgt een team dat de wedstrijd heeft gewonnen 3 wedstrijdpunten. Een gelijkspel geeft elk team 2 punten. Een verloren wedstrijd geeft het team 1 punt. Als een team niet op komt dagen voor een wedstrijd, resulteert dit in een reglementair verlies van 30-0. In het geval van knock-outronden gaat het team dat heeft gewonnen door naar de volgende ronde.
Artikel 15
In de groepsfase van zaterdag wordt de ranking in elke poule bepaald op basis van de volgende criteria:
- Het team met het hoogste aantal wedstrijdpunten staat als eerste in de poule.
- In het geval dat teams in één poule een gelijk aantal punten hebben wanneer alle groepswedstrijden zijn gespeeld, wordt het team dat het hoogste aantal tries heeft gescoord hoger gerangschikt.
- Als het totale aantal tries gelijk is voor 2 of meer teams in de poule, dan is het hoogste aantal 5-punten tries leidend, daarna het aantal 4-punten tries en tenslotte het aantal 3-punten tries.
- Als het aantal 5-, 4- en 3-punten tries ook gelijk is voor 2 of meer teams in de poule, dan wordt het team dat het laagste aantal tries heeft tegen gekregen hoger gerangschikt.
- Als gescoorde punten, gescoorde tries en tries tegen gelijk zijn, wordt het team met het laagste aantal tegenpunten hoger gerangschikt in de stand in de poule.
- In het onwaarschijnlijke geval dat bovenstaande maatregelen niet volstaan om de teams te rangschikken, dan bepaalt het onderlinge resultaat van de betrokken teams de ranking in de poule.
Artikel 16
Als na de poulefase van zaterdag 2 of meer teams in verschillende poules hetzelfde aantal wedstrijdpunten hebben, wordt de ranking voor het zondagprogramma bepaald volgens de regels vermeld in artikel 15.
Artikel 17
De winnaars van alle competities ontvangen een wisseltrofee. Deze trofeeën mogen Ameland echter niet verlaten. De winnaars ontvangen daarnaast ook een beker of andere trofee om mee te nemen.
Arbitrage
Artikel 18
Een speler die een rode kaart heeft gekregen moet zich onmiddellijk melden bij de Wedstrijdleiding. De Wedstrijdleiding zal, samen met de Refereecoördinator, beslissen welke sanctie van toepassing is. Dit kan diskwalificatie voor de dag of de rest van het toernooi inhouden, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding.
Artikel 19
Daarnaast kan het Hoofd Scheidrechters elk scheidsrechtersrapport doorsturen naar de club van de speler en de respectieve nationale bond.
Artikel 20
De beslissing van de Wedstrijdleiding volgend op artikel 18 is bindend.
Artikel 21
Alle zaken die niet voorzien zijn in de toernooiregels of die als noodzakelijk worden geacht, worden beslist door de Festivalleiding en de Wedstrijdleiding. Deze beslissingen zijn bindend.
Artikel 22
Vanwege de omvang van het festival is de aanwezigheid van rugbyspelers op het eiland relatief groot. Het is de bedoeling dat de enorme gastvrijheid die aan zoveel rugbyspelers wordt geboden door het eiland Ameland niet wordt beschadigd. De Festivalleiding neemt daarom het standpunt in dat teams, spelers of teams die zich volgens een van de convenantpartners van het festival hebben misdragen, direct kunnen worden uitgesloten van deelname en mogelijk zelfs het volgende jaar. De nationale bond en/of de betreffende club ontvangt een schriftelijke verklaring van de festivalorganisatie waarin de redenen worden toegelicht.
