Beach rugby spelregels

Beach rugby spelregels

Deze Beach Rugby Regels vallen onder de Officiële World Rugby Regels voor 15- en 7-a-side Rugby Union, behalve waar anders aangegeven.

TEAMSAMENSTELLING

  • Reguliere Teams: 12 spelers (7 op het veld + 5 wissels) voor Heren- en Damescategorieën
    Veteranen/Masters Categorie: 14 spelers (7 op het veld + 7 wissels)

VELDSPECIFICATIES

  • Ondergrond: Los zand
  • Markeringen: 10 cm breed plastic lint van contrasterende kleur
  • Afmetingen: 60 meter bij 35 meter (inclusief 5-meter in-goal gebieden aan elk uiteinde)
  • In-goal gebieden met verschillende puntwaarden binnen het in-goal (zie Scoren sectie)

AFTRAP & HERSTART

  • Wedstrijd begint met een place kick door het thuisteam vanaf het midden van het veld
  • Tweede helft begint met een place kick door het andere team
  • Na scoren herstart het team dat de try tegen kreeg met een “tap-and-go”
  • Een herstart kan overal op de middenlijn genomen worden
  • Tegenstanders moeten 5 meter van de middenlijn blijven
  • Bal moet naar de middenlijn gedragen worden, niet gegooid (sanctie: snelle herstart van het spel niet toestaan)

KICKBEPERKINGEN

  • Kicken is niet toegestaan in open spel (sanctie: FK)

 

BUITENSPEL

  • Algemene buitenspelregels volgen standaard World Rugby 7s regelgeving met deze uitzonderingen: Bij aftrappen, scrums en line out: spelers die niet betrokken zijn, moeten 5 meter achteruit blijven (sanctie: FK)

Scrums

  • Drie-speler scrums met middenspeler (hooker) die de bal naar achteren kan spelen
  • Tijdens scrum moeten alle 3 spelers in de scrum gebonden blijven tot de scrum voorbij is (sanctie: FK)
  • Tegenstander scrum-half moet achter de buitenspellijn blijven (achter de laatste voeten van de scrum) (sanctie: FK)

RUCKS

  • Ruck regels volgen standaard World Rugby 7s regelgeving
  • Spelers moeten vanachter de achterste voet van hun eigen team binnenkomen
  • Spelers moeten op hun voeten blijven en gebonden zijn aan de ruck
  • Handen in de ruck zijn niet toegestaan zodra de ruck gevormd is

 

LINE OUT

  • Wanneer bal in touch gaat, wordt een “tap-and-go” (vrije schop) toegekend 2 meter van de zijlijn

SCOREN

  • Try in centrale in-goal gebied: 5 punten
  • Try in gebieden naast het centrum: 4 punten
  • Try in buitenste zones van in-goal gebied: 3 punten
  • Het team dat de try tegen kreeg moet binnen 15 seconden herstarten (sanctie: FK)

Wissels

  • Rolling subs zijn toegestaan
  • Spelers moeten via het midden van het veld of achter hun eigen doellijn het veld verlaten (sanctie: FK)

DISCIPLINAIR

  • Rode kaart: uitgesloten van de wedstrijd. De speler met de rode kaart moet zich zo snel mogelijk melden bij de Match Director. De Match Director bepaalt in overleg met het Hoofd Scheidsrechters de sanctie en deelt deze mede aan de speler.
  • Gele kaart: sin bin voor 2 minuten (volgens 7s regelgeving)

SPEELTIJD

  • Standaard wedstrijden: Twee periodes van 6 minuten (12 minuten totaal) zonder rust (direct wisselen van helft)
  • Finales: Twee periodes van 7 minuten
  • Verloren tijd door medische of disciplinaire redenen wordt toegevoegd (maximum 15 minuten totaal)
  • Late aankomst van een team wordt als volgt afgehandeld: elke minuut dat een team te laat is, krijgt de tegenstander een try van 5 punten tot een maximum van 25 punten. Na 5 minuten wordt het team beschouwd als niet-verschenen en krijgt de tegenstander een reglementaire overwinning van 25-0.

SLOTBEPALING

  • Ingeval dit reglement of enig ander document problemen of onduidelijkheid in interpretatie veroorzaakt, heeft de Match Director in overleg met het Hoofd Scheidsrechters de bevoegdheid om dit te verduidelijken of te overrulen
  • De Match Director heeft de bevoegdheid om naar eigen goeddunken af te wijken van alles in dit document voor individuele gevallen, dit dient altijd voldoende ondersteund te worden met redenering en uitleg

 

DEFINITIES

  • FK (Vrije Schop): Een herstart waarbij het niet-overtredende team de bal schopt vanaf het punt van overtreding; tegenstanders moeten 5 meter achteruit
  • Wisselende Reserves: Spelers die meerdere keren tijdens de wedstrijd in en uit het veld gewisseld kunnen worden
  • Tap-and-go: Een snelle herstart waarbij een speler de bal met hun voet aanraakt en hem onmiddellijk oppakt om het spel voort te zetten
  • Place Kick: Een schop waarbij de bal op de grond (of op zand) wordt geplaatst voordat hij geschopt wordt
  • Ruck: Een speelfase waarbij een of meer spelers van elk team zich rond de bal op de grond sluiten, strijdend om balbezit
  • Hooker: De middenspeler in een scrum die probeert de bal naar achteren te haken met zijn/haar voet
  • Scrum-half: De speler die de bal in de scrum gooit en hem meestal ophaalt wanneer hij eruit komt
  • Sin Bin: Tijdelijke verwijdering van een speler van het veld voor 2 minuten na een gele kaart
  • Buitenspellijn: Een denkbeeldige lijn 5 meter van het punt van spel die spelers niet mogen overschrijden wanneer hun team niet in balbezit is
  • In-goal gebied: Het scoregebied aan elk uiteinde van het veld, 5 meter diep, verdeeld in verschillende puntzones
  • Niet-verschenen: Wanneer een team niet verschijnt voor hun geplande wedstrijd na de maximale straftijd voor late aankomst